maandag 27 april 2009

Wat een weekend!!

Zo, Ik kan terugkijken op een fantastisch weekend met veel duiken. Zaterdag was het DIR-NL dag en zondag ben ik met de WDSR mee geweest op de noordzee. Twee keer vroeg opstaan, maar het was het wel heel erg waard.

Zaterdag om 7:15u stond Barend bij me op de stoep om door te rijden naar de Groene Heuvels. Dus even alle spullen ingeladen en op naar Nijmegen.
Daar aangekomen even gezellig gepraat met wat mensen en nadat we een bakje koffie gekregen hadden sloten we ons aan bij de opening door Robert. Omdat ik introducé ben Moest ik mezelf "bewijzen" tijdens een introduik. Mijn buddy was Anton en we hebben na de reguliere checks gezellig rondgescharreld over de zandbodem. Na een eenvoudig duikje van 20 minuten weer terug naar de parkeerplaats.
Barend had van Theo wat uitleg gekregen over lijntechnieken en hoe om te gaan met een reel op een wrak, dus die kwam een tijdje later ook weer boven water.
Na de lunch hebben we samen nog even de 2 wrakjes bekeken, nog een beetje geoefend met de lijntechnieken en geeindigd met een v-drill en het schieten van een boei.

DIR-NL day at the "Groene Heuvels" from Barend de Lange on Vimeo.


De volgende dag alweer vroeg opstaan. Om 5:20u ging mijn wekker en om 5:45u zat ik in de auto op weg naar jachthaven "De Roompot". Ik hield al vanaf donderdag de wind in de gaten via de windguru. De voorspelling was windkracht 1 tot 2 en uit het zuiden tot oosten. Oftewel, de best mogelijke wind voor een noordzeeduik. Voordat we de op de noordzee waren hadden we al een paar bruinvissen gezien. De dag kon al bijna niet meer stuk. De noordzee zelf was een spiegeltje. Het zonnetje deed zijn best, maar kwam er pas aan het eind van de dag een beetje doorheen. We voeren richting "de Rotterdam". Dit is een stoomzeilschip uit 1872 en het eerste schip van de Holland-America lijn. Omdat het al in 1883 is vergaan is het aardig verweerd in de loop der tijd. 
na geankerd te hebben moesten we nog even wachten tot de kentering. Het zicht was net een meter en een dag voor springtij was de stroming ook niet misselijk. Beneden aangekomen bleek het anker op het zand te liggen en na even zoeken stuitten we op het wrak. De lijntechnieken van de vorige dag werden meteen in de praktijk gebracht. Mijn eerste Noordzeeduik was wat mij betreft een groot succes. 

SS Rotterdam very poor visability from Barend de Lange on Vimeo.


Het wrak is niet direct herkenbaar als schip,  omdat het er al een tijdje ligt. En slecht zicht helpt ook niet echt mee. De schoorsteen is een goed herkenbaar element en verder staat het ding helemaal vol met tubularia. In elk holletje zit een Noordzeekrab en overal zijn zeesterren. We hebben nog wat filmopnames gemaakt.
Voor de tweede duik werdt besloten tot de Alverton. Dit wrak is een stuk kleiner. Het anker lag in het midden en we hebben eerst de achterkant en daarna de voorkant bekeken. In het begin filmde ik en reelde Barend, Daarna hebben we gewisseld.
Beide wrakken liggen op de Zeehondenplaat. Groot voordeel is dat de diepte daar hooguit 10 meter is en dat we 77 minuten op de rotterdam en 53minuten op de alverton hebben kunnen duiken. De enige reden om eruit te gaan is de stroming, en die was ook wel echt behoorlijk.

Conclusie: topweekend, en weer het een en het ander geleerd en ervaring opgedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten