dinsdag 28 december 2010

Trimix duik op het wrak de "Menapier"

Aan het einde van de vakantie in Spanje stond nog een technische duik op het programma. het wrak de Menapier. Een 106m lang en 15m breed wrak welke op een diepte van 37-46m ligt.

Na rondbellen/zoeken en mailen uiteindelijk uitgekomen bij de duikschool Happy Divers waar ik werd gekoppeld aan een DSAT Tech40-65 instructeur voor deze duik.

Ik mocht zelf mijn gassen kiezen en koos het standaard GUE-gas 21/35 voor deze duik, Jan de instructeur dook zelf vaker met 25/25 wat denk ik ook wel een redelijk gas geweest zou zijn voor deze duik (max PPO 1.40 op 46m en op 46m een Narcose level van 34,5m op lucht, maargoed het werd netjes 21/35 en 50% als deco gas.

Hieronder een foto van het schip!


Met de boot was het een half uurtje uitvaren en naast Jan en ik als buddypaar was er nog een groepje van 3 spanjaarden die erop doken (met 18 liter flessen 25%).

Overboord gesprongen en meteen een flinke stroming ervaren, redelijk snel naar de ankerlijn en afgedaald langs de lijn. Het werd donkerder en donkerder. Dit deel van de Middelandse zee is duidelijk minder helder dan de oostelijk geleden delen!

Op de bodem aangekomen snel rondgekeken om te orienteren. Zoals gepland gingen we eerst bakboord over de bodem langs het wrak, om het diepere deel eerst te bekijken. Duidelijk waren de scheepskamelen te zien welke het schip konden opliften in ondiepere kanalen.

Erg imposant om te zien hoe hoog dit wrak uitsteekt.

Aan de boeg aangekomen enkele beelden geschoten en zijn we het wrak op het dek kris kras overgestoken. Niet veel herkenbaar en omdat het toch wat donker was kreeg je niet een goed beeld van dit wrak. Dat heeft zeker meer tijd nodig.

Deco, Ratio deco was afgesproken maar Jan wilde graag een deepstop op 27m, daarna snel doorgestegen richting de 21m en hier 3 minuten gehangen en de switch naar 50% gemaakt. Wederom een beetje schoonmaakmiddelsmaakje in mijn geproeft die na het stijgen richting 18m verdween.

Uiteindelijk 40 minuten BT gedaan met een gemiddelde diepte van rond de 39m leverde 30 minuten deco op. Door wat langzaam schuiven tussen de segmenten en 3 minuten op 27m is de deco wat langer uitgevallen. De ALU80 met 50% was in ieder geval geen beperking.

Hieronder het verloop van de duik:


Ik kijk terug met gemengde gevoelens op deze duik, Jan kon redelijk goed duiken maar ik vind het toch wel prettig als iemand zijn switch naar 50% en naar 100% op 6m even aankondigd en checked (en laat checken) of het allemaal goed gaat; dat is wellicht een GUE ding maar ook top killer #1 bij Tech duiken. Ook was hij wat meer solo ingesteld, vond dat ik vrij dicht in zijn buurt zwom.

Daarintegen wel een zeer interessante duik gemaakt op een enorm wrak wat je eigenlijk een paar keer moet beduiken, 1x is zeker te weinig om een erg goed beeld te krijgen.

Enkele beelden heb ik samengesteld van deze duik en zijn hier:Duik op Menapier vanaf seconde 48 te bekijken.


Of inline in dit bericht:


Een goede ervaring en bijzonder wrak! Volgende keer met team silt-out doen!!!

Groeten,
Barend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten