maandag 31 augustus 2009

Wrakduiken op de Noordzee met DIR-NL

Team Silt out is vrij actief geweest in Augustus; de leden Rik en Barend hebben weer een mooie NZ trip erop zitten met de Blue Whale!

Er kwamen een tweetal plaatsen vrij op de opstapperslijst van DIR-NL, dus gelegenheid op 22 augustus om met enkele andere GUE opgeleidde duikers te wrakduiken in de Noordzee.

Omdat ik normaal met de WDSR wrakduik (donateur en bestuurslid) was ik natuurlijk extra benieuwd naar wrakduiken in dit deel van de NZ en op de manier hoe ze dit aanpakken bij de Blue Whale.

S'morgens rond 3:45 opgestaan om rond 5:15 in de haven van maassluis te staan. Rond 6:00 vertrok de boot; de boot (Blue Whale) is fantastisch, wat een power, wat een luxe en wat slim ingedeeld voor duikers; niets te wensen (op een side scan sonar na die op diepte ook goed werkt).

We hebben gedoken op de kruisers Aboukir en de Hogue
mooie wrakken met een rijke historie.

Wat ik miste is toch het avontuur. Het idee dat ieder weekend op deze wrakken een man of 20 duiken maakt het voor mij persoonlijk iets minder spannend en exclusief. Maar ik begrijp ook dat je geen 110 euro betaald om op een lege container te duiken of een ander "unknown" object, dus je moet wel enige constante kwaliteit bieden.

Wat me verder opviel is dat de wrakken dieper liggen, veel dieper dan voor mij normaal, 33m houd op dit moment in dat ik na 30 minuten weer aan de opstijging begin en ik een stuk minder fris en fruitig op de bodem rondscharrel; maar dat kan bijna niet anders omdat de ondiepere stukken allemaal vaargeul zijn.

Het was erg leuk en gezellig om te doen alleen dat vroege opstaan :)!

Alles samengevat in een short movie:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten