zondag 5 december 2010

Duiken in Spanje deel I Azohia



Tijdens de vakantie in Spanje moest er ook natuurlijk ook gedoken worden. Voorafgaand aan de vakantie goed het internet afgeplozen en via onder andere direxplorers en dir-nl gezocht naar DIR-friendly divecenters.

De eerste duik van de vakantie vond plaats in Azohia in het zuiden van spanje bij de duikschool Rivemar.

Rivemar wordt geleid door Sergi een UTD cave en tech instructor en het centrum is dir friendly zoals de plaat op de gevel aangeeft :-)




ik kreeg een cave2/tech2 duiker als gids en na het vullen naar de grot gereden, 10 minuten later kwamen we aan. Erg dichtbij en heel handig!






omgekleed en een goede briefing gekregen, het is een complexe grot met veel mogelijkheden.



Het water in gegaan 1ste tieoff op 3M tweede op 6m (interessante om ook blind de 6m stop te kunnen maken) op 3M was het water 16 graden op 6m 27 graden!!!!! Een warm bad.

De cavern zone is max 15m diep en echt prachtig!!! Mooie galerijen kristahelder water en voldoende groot om 60min rond te zwemmen.




De ingang van de "echte " grot bekeken en de tunnel onder de cavern zone bekeken. Op de terugweg een motor die lang geleden door een politieman uit wraak op de vriend van zijn dochter was gedumpt bezocht.

Na 60 minuten boven en toen wist ik het zeker, ik ga ook grotduiken!!!

Wanneer is nog wat onzeker maar ik mik op 2012.

Voor de grotduik fanaten, de grot is 1 km lang gemiddeld 15m diep en redelijk complex.

Rivemar ligt in de buurt van murcia en ook diverse tech duiken zijn mogelijk (daar kwam ik voor maar door teveel eind lukte dat niet). Imposante wrakken als de standfield liggen in die regio.

Voor een indruk van de cavern duik kijk hier:


Van de andere 3 duiken plaats ik later een klein verslag!

Groeten,
Barend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten