vrijdag 19 juni 2009

Noordzeeduiken tijdens Wrakduikweek WDSR

Ik had met Barend afgesproken om dinsdag 9 en woensdag 10 juni met de WDSR mee te gaan op de wrakduikweek. Maandagavond ben ik met al mijn duikspullen in de trein afgereist richting Vlissingen(mijn flessen waren gelukkig al daar).

Na een overnachting zijn we vroeg opgestaan, maar we werden opgebeld dat het weer te slecht was en dat we niet naar de Noordzee zouden gaan maar naar de Oosterschelde. En dat we dus later zouden vertrekken. De eerste duik hebben we dus op een wrak in de Oosterschelde gedaan. Maar omdat het weer goed opklaarde zijn we 's avonds de Noordzee op gegaan naar de Roompot. omdat we nog even op het tij moesten wachten hebben Barend en ik de onderkant van de boot en de schroef ontdaan van pokken en andere viezigheid. Op de Roompot kan je nog wel delen van het wrak herkennen, maar het is voornamelijk een stapel hout met veel zand ertussen. We hebben geprobeerd om nog wat dingen te vinden door zand op te wapperen, maar helaas lag er niets waar wij aan het zoeken waren. Wel kwamen we nog een jute zak tegen waar de rijst in heeft gezeten. dat was de vrach van de Roompot toen hij uit Oost Indiƫ terugkwam. Door dit soort dingen gaat de geschiedenis meer leven.

De volgende dag zijn we direct de Noordzee opgegaan, ook weer richting de Roompot. We hadden afgesproken om het schip goed te bekijken en om te proberen meer overzicht op het wrak te krijgen. dus we zijn vanaf de boeg naar het achterschip gezwommen en hebben ook nog even de mast opgezocht die er iets verder vandaan ligt. tweede duik gingen we naar de Lotte. De vorige keer dat ik mee ben geweest waren we daar ook al naartoe geweest. De stroming was net als de vorige keer behoorlijk heftig, maar we zijn wel van het Voorschip naar het Achterschip gezwommen. Barend claimt een anker te hebben gezien, maar ik kan me daar niets van herinneren, of ik heb het niet als zodanig herkent. En de laatste duik die dag hebben we op een nog onbekend wrak gedoken. Dit wrak had een hoge opbouw, maar ook stukken zand. De opbouw stond zeker 2 verdiepingen boven het zand uit en er zaten een soort ramen in. Het is mij niet direct duidelijk waar dit precies op een schip thuishoort, maar om iets te zien dat anders is dan de rest van al het staal is wel heel erg leuk.

Al met al 2 bijzonder geslaagde dagen en wat mij betreft ben ik wel voorbereid om aan de Fundamentals te beginnen.


** toevoeging van Barend **
Op het nieuwe onbekende stoomschip hebben we enkele beelden geschoten en deze staan ruw hieronder:



Enkele links over de het schip de roompot:

Wikipedia artikel over de roompot
Artikel in de PZC
Artikel op Archeos
Artikel over de roompot

Geen opmerkingen:

Een reactie posten